nuff header

Saturday, December 17, 2011

bunyi hujan

seorang jejaka mengambil kaca matanya yang mana power cermin kaca mata tersebut sedan sedan saja. full stop. eh belum habis lagi describing. hehe

jejaka tersebut memeluk tubuh. emm tidak tahu apa yang hendak digarapkan di blog ini. memandang ke kanan, ada dinding yang di cat kuning, memandang ke arah kiri, terbuka luas tingkap bilik, terlihat hujan rintik rintik yang kelajuannya sederhana, cukup untuk mengeluarkan bunyi hujan apabila setiap titisan hujan mengenai lantai lantai konkrit dan juga apabila jatuh ke atas lantai bumi yang dilitupi rumput.






oh hujan, dari bunyi setiap titisan tersebut, aku mendapat ilham untuk ditulis di blog ini. walaupun entah apa ilhamnya, namun jari jemariku tetap menekan nekan usb keyboard yang disambungkan ke laptop acer ku. akulah jejaka yang berkaca mata itu.

aku merenung ke luar kamarku, melihat titisan titisan hujan yang turun tidak menghiraukan segala apa yang lain. tidak menghiraukan apakah akan dia (titisan hujan) akan menghalang perancangan yang dibuat oleh manusia untuk mengisi masa lapang di hujung minggu. tidak. titisan hujan itu akan tetap turun atas arahan dari Yang Maha Esa.

turun, turun dan turun lagi titisan hujan itu. gelombang gelombang bunyi yang terhasil sampai ke cuping telingaku dan terus ke gegendang yang mana gelombang bunyi tersebut seterusnya ditukarkan dan dapat ditafsirkan oleh otak sebagai bunyi.

namun...
namun.....

ia tidak lama. untuk kali ini, bunyi hujan itu tidak lama. ku lihat titisan hujan tersebut semakin sedikit jumlahnya. semakin berkurang. semakin lama ku tenung, semakin samar dan semakin mengecil titisan hujan itu. bunyi hujan dapat ku dengar, namun, tidak sekuat tadi. semuanya, semakin perlahan. mereka beransur ansur pergi. jauh. aku rindu. akan bunyi hujan itu.



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...